måndag 30 mars 2009

Minipraktik!

Började ny kurs idag. Vetenskaplig metod 2 heter den officiellt. B-uppsats heter den i studentmun. Tycker det ska bli spännande faktiskt. Undrar vad man får skriva om för något. Skulle gärna vilja skriva om barn och fosterhem, eller barn och hemlöshet.

Fick spännande besked idag. Eventuellt kanske några grupper kan få åka ut på en liten mini-praktik den här kursen. Och med mini menar jag verkligen mini-mini. Vi ska få hänga på några olika platser och se lite hur allt går till och så. Jag skrev upp mig på att få vara med på socialjouren i Nacka, eller följa med Uppsökande verksamhet för hemlösa eller få vara med på förvaret i Märsta. (I Förvaret finns flyktingar som väntar på asylbesked). Jag hoppas VERKLIGEN att jag får åka ut på något av ställena! Skulle vara så häftigt. Det är liksom första gången vi har varit i närheten av att komma i kontakt med något område inom socialt arbete. Vilket är väldigt konstigt med tanke på att det är det vi förväntas jobba med efter examen... Men, men så är det. Får hoppas på den lilla mini-praktiken istället. Skulle verkligen vilja vara med på socialjouren och se vad som händer där. Intressanta arbetstider dock. 16-02 på helger. Men det är väl då det händer mest saker som gör att man måste ringa till socialjouren antar jag...

Suck, måste bara sätta mig och skriva färdigt vårt PM om samtalsmetodik som fortfarande är kvar från förra kursen samt läsa en bok till seminariet på onsdag i den nya kursen... Visst lever vi studenter spännande dagar? Säger som min klasskamrat, känner mig som en fotboll där matchen aldrig tar slut...

Inga kommentarer: