onsdag 18 mars 2009

Boktips

Då jag nu har tenta nästa torsdag samt ungefär tio böcker om samtalsmetodik att göra ett pm på till den tredje april så har jag ju såklart mest fokuserat idag på att sträckläsa en helt skönlitterär bok. Ett bra drag? Nej, antagligen inte. Men sådan är jag. Finns inget som kan få mig att försaka allt annat som en bra bok. Jag ÄLSKAR att läsa. Typ jättemycket. Vad är det då med böcker som fascinerar mig så mycket? Jo, nämligen det faktum att allt man behöver göra är att öppna ett pappersalbum med lite text i och förlyttas till andra världar, andra tider och följa med i otroliga äventyr. Här kommer begreppet "pageturner" till bra användning. Om det är en riktigt bra bok KAN jag inte sluta läsa. Jag MÅSTE ju veta hur det går! Tänk er tillbaka till er absoluta favoritbok ni någonsin läst, minns ni den här känslan av att vilja läsa boken så snabbt man bara kan för att få veta hur allt slutar samtidigt som man vill läsa så långsamt som möjligt för att boken aldrig ska ta slut. Om ni inte alls förstår vad jag pratar om så kan jag bara säga att jag tycker synd om er, ni har verkligen missat något. Jag har upplevt det några gånger i livet. Och då vet man att det är en riktigt, riktigt bra bok. Tyvärr är jag även otroligt kräsen vad gäller böcker så det är faktiskt inte alltid jag hittar sådana här "pageturners". Men när jag väl då gör det finns det inget annat som kan distrahera mig.

I mina böckers värld har jag rest genom världens alla kontinenter. Jag har upplevt guldruschen i Amerikas Vilda Västern. Jag har varit med i skotska klaner på medeltiden. Jag har dansat tillsammans med den man jag älskar över allt annat. Jag har överlevt Hitlers blockad av Leningrad under andra världskriget. Jag har gråtit, jag har skrattat, jag har älskat, jag har hatat. Hur många kan säga att de har haft ett så innehållsrikt liv...?

(Ps. Mitt boktips är Eragon - the dragon rider. Fantasybok men ändå väldigt lättillgänglig. Tro mig, jag är egentligen inget fantasyfan men den här är spännande bara man kommer över det nya språket och de nya platserna, vilket oftast är varför jag inte gillar fantasyböcker. Så läs den är mitt tips. En riktig "pageturner". Annars kan jag alltid rekommendera Harry Potter, mina absoluta favoritböcker. De har bara allt! Spänning, kärlek, vänskap, sorg och framförallt är de sjukt roliga. Men mer om det i ett annat inlägg. ;)

Ciao.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mhm, apropå fantasy... Läs Sagan om Paksenarrion av Elisabeth Moon. Det är en trilogi och jag har läst den ett flertal gånger och jag har inte tröttnat på den alls..!