torsdag 26 mars 2009

Last tenta för semestern is done!

Idag hade vi tenta på metoder i socialt arbete. Sista tentan för terminen. Nu är det bara ett seminariepm kvar som gäller samt en liten B-uppsats. No biggy. Sen är det sommarlov! Igen. Helt sjuukt.

Tentan idag var en sådan där man får använda sig av kurslitteratur, andra böcker, anteckningar och i princip allt man kan bära med sig. Flera i min klass hade till och med med sig datorer och satt och googlade efter svaren! Det ni. Det trodde jag inte att jag någonsin skulle få se men men vi lever i en modern ålder som bekant och idag var detta tydligen tillåtet. Tror iochförsig inte att de var så hjälpta av det i alla fall för dels måste man veta vad man letar efter och då är det lättare med kurslitteratur än google och dels måste man veta att det man hittar stämmer och det gör det ju inte alltid. Bara för att man hittar det på internet betyder det ju liksom inte att det är sant. :P

Eftersom vi fick ha med oss all kurslitteratur kom alla i klassen släpandes på de största väskor de ägde med i princip alla böcker de kunnat få tag i + lagboken som i sig själv är värd en släpväska. Även jag. Så om ni möter mig på gatan lite hukandes åt höger sådär beror det på att min rygg idag har fått gå och bära på ca 305 kg kunskap.

Vår lärare hade även lagt ut exempelfrågor på saker som kunde tänkas komma på tentan innan + de rätta svaren. Även dessa tog jag med mig den stora dagen och tänkte att jag kanske kunde bli hjälpt av det. När jag sedan får se frågorna på den riktiga tentan inser jag att de frågorna till 80 % är exakt likadana som de jag har på mitt papper. Där det även står de rätta svaren... Bra där läraren! De första tio sekunderna hoppade jag lite stilla i mitt sinne på min stol av glädje, sedan satte frikyrkosamvetet in. Även fast jag var i min fulla rätt att ha med mig både frågor och svar så kändes det ändå som att jag fuskade! Va?! Så jag lade faktiskt pappret åt sidan och använde det inte. Det ni! Karaktärsstyrka kallas sånt! Ren och skär dumhet kanske andra skulle kalla det.

Inga kommentarer: