onsdag 19 augusti 2009

Yes! Äntligen.

Äntligen. Som jag har letat. Äntligen har jag hittat det perfekta receptet på Chocolate Chip Cookies.

Alla vet ju att det perfekta receptet på Chocolate Chip Cookies ska få en "cookie-dough" som är godare att äta än själva kakorna. Alla som har varit bekanta med en amerikan, sett en amerikan eller någon gång tittat på en amerikansk sit-com vet ju detta faktum lika säkert som att sagda amerikaner borde undvika just sagda kakor. Det är ju alltså själva degen som spelar den stora rollen i detta drama. Och idag hittade jag ett recept på kakor som jag hade svårt att baka ut över huvudtaget för degen höll på att hastigt försvinna in i min mun innan den hann så långt som till plåten och ännu mindre till ugnen. Det var då jag visste att mina år av sökan var över. Äntligen. Äntligen hade jag hittat det ultimata receptet på Chocolate Chip Cookies.

Varsågod. Gör i ordning och njut. Och ingen kommer döma dig för att en större del av degen försvinner in i din mun än vad som handlar på plåten. Det är så det ska vara. ;)

175 g avsvalnat smält smör
2.5 dl farinsocker
1 dl strösocker
1 ägg
1 äggula
5 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
ca 200-250 g mörk choklad (50-60 %)

Gör så här:

  1. Värm ugnen till 175 grader.
  2. Vispa smör, farinsocker och strösocker poröst.
  3. Vispa ner äggen.
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten. Hacka chokladen grovt och rör ner även den.
  5. Blanda till en deg.
  6. Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Grädda i ugnen ca 17 minuter.
  8. Låt kakorna svalna något på plåten och lägg dem sedan på ett galler för att svalna helt.

Inga kommentarer: