tisdag 3 november 2009

Mina växter växer!





Jag har alltid lyckats döda varenda växt jag någonsin haft. Helt utan egen förskyllan såklart. Växter är så känsliga! Hmpf. Så nu när jag köpte nya växter (återigen) till min lägenhet tänkte jag att jag verkligen skulle försöka hålla dem vid liv denna gången. Så jag frågade i affären hur man skulle göra med de här hjärtan-på-tråd som jag tycker är så himla fina. Och han sa att man skulle passa sig för att vattna dem för mycket. Om de inte får så mycket sol skulle man tydligen vattna dem en gång i månaden. (!) Så jag tog honom på orden och dessa små krukor har fått dricka högst sällan. Han sa att folk ofta vattnar ihjäl växter snarare än tvärtom. (Jag tror inte han var riktigt bekant med min policy att vattna blommorna en gång i halvåret när han sa detta. För tro mig, mina tidigare växter verkar inte ha gillat det allt för mycket heller...)
Hur som. Häromdagen vattnade jag de här blommorna igen för första gången på ett bra tag. Och dagen efter såg jag hur de hade börjat sprutta ut nya skott!! Så spännande! Mina växter växer! Detta har aldrig hänt förut. Så nu går jag och smygtittar på dem en gång i kvarten för att se om det har kommit ut några nya skott. Försöker göra det lite diskret så att de inte poppar tillbaka in igen och ropar "haha, trodde du!".
Men titta, titta! De växer. Och de ser alldeles glada ut för detta nya tillfälle att få utvecklas. :D

2 kommentarer:

mamma sa...

visst är det roligt!

kristin sa...

ja faktiskt. :)