måndag 19 oktober 2009

Ord som inte finns.

Kära broderns vackra flickvän länkade till en blogg som jag dök in på för en stund sedan. Och jag fastnade. Och jag slutade andas.

Denna tjejen är 21 år år gammal och bor i centralafrikanska republiken (rätta mig om jag har fel) och skriver om sitt liv där. Och det är sådana ljusår ifrån vårt svenska, bekväma liv att jag inte förstår det. Jag kan inte tro det. I mitt huvud är detta en surrealistisk verklighet. Hon skriver i sitt senaste inlägg om hennes kamp för att rädda hennes döende anställda. Kampen för att hitta en läkare som är villig att jobba på en söndag. Hur hon själv får sätta i dropp i armen på honom för att läkaren vägrar göra en sköterskas jobb. Hur hon får frågan om hon är villig att betala extra för en ren nål vid blodprovstagningen. Och den här världen är så främmande för mig... Jag har läst om den. Jag har läst freds- och utveckling. Jag har läst om inbördeskrig, barnsoldater som tvingas våldta sina egna mödrar, folkmord, fattigdom. Jag har sett programen på tv som talar om det tredje världskrig som utspelar sig i Afrika. Men jag har ändå aldrig riktigt fattat det förrän nu. Förrän denna tjejen tar mig med sig in i sin verklighet. Sin vardag som består av oro, inbördeskrig och ytterlig korruption. Men ändå beskriver hon hur lycklig hon är där. Hur hon älskar landet.

Jag skäms när jag sitter här i min varma, bekväma lägenhet och middagen varm i min mage och med ganska trygg visshet att på akuten finns en läkare med rena nålar som kan ta hand om mig om jag blir sjuk. Jag skäms inför Gud. Hur kan vi låta hans skapelse lida på det här sättet? Hur kan vi inte ta bättre hand om varandra? Och hur, HUR, ska vi göra för att folket i Afrika ska slippa lida? Var det något jag lärde mig under mitt år i Växjö så var det att det inte finns något svar på den frågan. Det finns tusen orsaker och tusen gånger så många misslyckade försök att vända på situationen för Afrikas folk. HUR, Gud, ska vi göra? Vad KAN vi göra? Kommer det en dag inom en snar framtid när klimatförändringar och krig kommer välta denna världen? Temperaturen stiger och folk lider. Och vi sitter på våra tjocka rumpor och klagar över att våra bilar inte går snabbt nog, att våra tv-skärmar inte är stora nog samtidigt som Gud gråter över de miljoner människor som lider i hans skapelse.

Inga kommentarer: