söndag 13 september 2009

...och störst av dem är kärleken.



kolla det här klippet. En gång i min tidiga ungdomstid hade jag en person som skrev obscena mail till mig. Han hade hittat min adress på någon communitysida eller nåt. Hur som, han skrev obscena mail till mig och jag svarade med typ samma attityd som denna pastor. Typ "Gud välsigna dig" och struntade i hans kommentarer och brukade istället fråga hur han mådde och vad som pågick i hans liv. Hans mail blev värre och värre och han skrev riktigt äckliga kommentarer till slut faktiskt. Tills till slut en dag han bara lade av helt och började svara helt normalt och berätta om sig själv och vad han gjorde och hur han mådde och började fråga mig om min tro och vem Gud var. Det var mäktigt. Jag vet att det inte är alls samma situation och att den här pastorn var tusen gånger mer utsatt än mig men jag tycker bara det visar på Guds enorma storhet. Han kan påverka människor både i det lilla och det stora bara vi låter Honom använda oss som Hans verktyg och visar på Hans kärlek och förlåtelse för alla. Hur många av oss som kallar oss kristna skulle egentligen ha haft den styrkan och den kärleken som denna pastorn hade? Men den här pastorn ger mig hopp att det kristna samhället ändå kan kliva in som det icke-dömande, förlåtande, kärleksfulla samhälle det är meningen att vi ska vara. Inte det dömande samhälle som världen ser oss som och som vi i ärlighetens namn tyvärr ofta är.

Inga kommentarer: